Fallstudie

Modernisering av beställningssystem med molnet och serverlös utveckling

Introduktion

Pappersbaserade beställningssystem kan vara ineffektiva och ge upphov till felaktigheter, och det är kanske inte alltid uppenbart vilken roll molnet kan spela för att modernisera din uppsättning som tillverkare. Vårt samarbetet med det svenska möbelföretaget Fogia inledes med att titta närmare på de här frågorna och demonstrera hur serverfri utveckling kan utgöra kärnan av ett effektivt, molnbaserat beställningssystem.

Om Fogia AB

Fogia är ett skandinaviskt möbelföretag med fokus på enkelhet, funktionalitet och kvalitet. De designar och tillverkar möbler för hem, kontor och offentliga utrymmen.

Utmaningen

En av de första och mest uppenbara aspekterna av Fogias krav var att göra något åt deras pappersbaserade beställningssystem. Traditionella system som använder fysiska dokument har flera välkända nackdelar, från felaktigt inmatad kundinformation och produktkoder till beställningsproblem som kan ta tid att kommunicera tillbaka till konsumenten.

Dessa dokument skickades också manuellt till fabriken och det fanns ingen centraliserad lagringsanläggning, vilket försenade tillverkningsprocessen och försvårade identifiering och hämtning av dokument.

Ett annat tydligt krav var att skapa ett administrationsgränssnitt för att skapa beställningar och ge kunderna en effektiv visuell representation av produktalternativen. Samtidigt fanns det ett uppenbart behov att upprätta en online-närvaro som hjälper Fogia expandera utanför det befintliga nätverket traditionella återförsäljare och distributörer.

Bild av Fogia showroomBild av Fogia showroom

Fogia showroom

Lösningen

En central del av lösningen var att skapa en serverlös miljö med hjälp av AWS Services. Det finns många fördelar med att använda den här typen av teknik, till exempel snabbare driftsättning och lägre kostnader. Dessutom kan serverlösa miljöer vara säkrare eftersom man inte behöver oroa sig för sårbarheter i den underliggande infrastrukturen.

Amazon S3, AWS Lambda och AWS CloudFront utgör kärnan i tekniken av olika skäl. Amazon S3 är en tillförlitlig, säker och prisvärd lagringslösning, medan AWS CloudFront ser till att den integreras med andra Amazon Web Services-produkter för att distribuera innehåll till slutanvändare runt om i världen på effektivast möjliga sätt. Samtidigt är den serverlösa miljön starkt beroende av AWS Lambda, som tar hand om allt som krävs för att köra och skala den, inklusive tillhandahållande av kapacitet, övervakning av resurser och omstart av funktioner.

En annan viktig del av lösningen var integrationen med Salesforce som CRM och huvuddatakälla för kund- och produktinformation, där steg som utlöses av Salesforce-händelser för ett semi-automatiserat arbetsflöde ingår. Vi implementerade även Salesforce för att möjliggöra synkronisering med Fortnox för betalningar och fakturahantering.

Sammanfattning av lösningen

  • Serverlös miljö
  • Amazon S3, Lambda och CloudFront utgör kärnan i tekniken
  • Salesforce som CRM och huvudsaklig datakälla
  • Stegfunktioner som utlöses av Salesforce-händelser för ett halvautomatiserat försäljningsflöde
  • Synkronisering mellan Salesforce och Fortnox för betalningar och fakturor
Arkitektur diagram
Architectural diagram

Fogias arkitekturdiagram

Fördelar och resultat

Erfarenheten visar att företag med bättre offert-, order- och kundhantering får en betydande vinstökning. Lösningen som utformats för Fogia syftar till att förbättra dessa områden genom att använda visuella representationer av tillgängliga alternativ, vilket hjälper kunderna att förstå de produkter och tjänster som erbjuds och gör det lättare för dem att göra beställningar. Lösningen hjälper också till att hålla koll på lager- och kundinformation.

Dessutom resulterade lösningen i ökad ordernoggrannhet och kortare beställningstider, vilket ledde till flera fördelar för företaget. Framförallt hjälper de till att öka kundtillfredsställelsen, då kunderna får sina beställningar snabbare och risken för felaktiga leveranser minskar. Utöver det bidrar båda aspekterna till ökad effektivitet och produktivitet, eftersom de anställda spenderar mindre tid på att rätta fel. Dessutom kan de också minska kostnaderna, eftersom mindre lager behövs och färre misstag leder till mindre spill och färre returer.

Liknande effektivitets- och produktivitetsfördelar uppmuntras också av automatiserade processer för betalningar och utfärdande av inköpsorders, fakturor och kvitton, tillsammans med skapandet av en centraliserad lagringsplats för alla dokument. Kunderna kan nu beställa skräddarsydda möbler online, vilket innebär en drastisk förbättring av användarupplevelsen och bekvämligheten för kunderna, samtidigt som företagets tillgänglighet och geografiska räckvidd ökar avsevärt.

Sammanfattning av fördelarna

  • Ökad noggrannhet vid beställningar
  • Mindre tid behövs för att göra en beställning
  • Bättre hantering av offerter, beställningar och kunder med visuell representation av alternativ
  • Automatiserade processer för betalningar och utfärdande av dokument
  • Centraliserad lagringsplats för alla fakturor och dokument
  • Svenska kunder kan nu beställa skräddarsydda möbler på nätet
Om Miracle Mill

På Miracle Mill är vi passionerade entreprenörer och ingenjörer som arbetar med att använda modern banbrytande molnteknik. Vi är ett molnföretag som fokuserar på att bygga skalbara applikationer med AWS-molntjänster.

Vi tillhandahåller molnkonsulttjänster med en Agil iterativ process för mjukvaruutveckling och DevOps- metoder.

Använda tjänster

Amazon Web Services
Läs mer
Serverless Utveckling

Läs mer

Fallstudie
Använd CI/CD och AWS Lambda för att utveckla bättre bokningssystem

Teevolution är ett innovativt svenskt teknikföretag, känt för sina golfrelaterade produkter och tjänster som SmartGolfa. Läs vår fallstudie som visar vilken roll AWS Lambda spelade för att skapa en effektiv lösning åt dem.

Läs mer
Fallstudie
Amazon CloudFront,AWS S3,AWS Lambda
Lägg grunden för bättre DCX i detaljhandeln med AWS Lambda

Re-board Technology tillverkar Re-board®, den innovativa, hållbara, robusta kartongen. De är baserade i Sverige och samarbetar med globala tryckpartners och distributörer för att erbjuda effektfulla designlösningar för displayreklam, marknadsföring på försäljningsställen samt för utställningar och mässor.

Läs mer
Artikel
Automatisk testning av webbgränssnitt i AWS

Alla bra utvecklingsprocesser innehåller en testfas - oavsett om man låter vänner och familj utvärdera produkten eller om det är en kvalitetssäkring som utförs av en certifierad leverantör. Testningen görs oftast manuellt eller halvautomatiskt med hjälp av verktyg som Selenium. Många är bekanta med automatiserade testningsverktyg, men då det kan kännas krångligt att implementera automatiserade UI-tester är det ibland något man hellre undviker. Medan andra automatiserade integrations- och enhetstester kan vara enklare och mer okomplicerade att implementera kräver automatisk UI-testning mer eftertanke och planering - men de potentiella fördelarna är desto större. Automatisk testning av webbgränssnitt sparar mängder av tid, säkerställer högre kvalitet och precision och möjliggör kontinuerlig distribution. En välkommen bonus är potentialen att omvandla din verksamhet!

Läs mer
Artikel
DevOps inom Scrum

I takt med att DevOps blir alltmer populärt och implementeras i organisationer av alla storlekar verkar det finnas en missuppfattning om att DevOps och Agile är helt olika idéer, som inte är tänkta att fungera tillsammans. Dessutom tenderar vissa att tro att DevOps innebär "kontinuerlig leverans" och Agile betyder "Scrum", och denna missriktade förenkling orsakar spänningar mellan de två och ännu mer förvirring kring vad som är det bästa valet för organisationen.

Läs mer